×

Varování

JUser: :_load: Nelze nahrát uživatele s ID: 355
středa, 14 prosinec 2011 18:54

Lea Brodová: Žena, která sázela stromy

BrodovaportretLea Brodová: Žena, která sázela stromy (Zajímavá kazuistika)

 

V novele o muži, který sázel stromy, popisuje autor člověka, který (poté co mu zemřela žena i syn) odešel žít – někdy před první světovou válkou - sám na salaš. Bylo to v pustém, větrném, vyprahlém, hornatém kraji. Byl málo osídlen a lidé se k sobě nechovali přátelsky – soupeřili o to málo, co kraj poskytoval, mladí odcházeli pryč.

VybiralPřečtete si? 

Kateřina Machovcová: Nesamozřejmé perspektivy

 

Milí přátelé a kolegové/kolegyně.

Rád vás informuji o tom, že vychází knižně práce naší někdejší studentky (mé diplomantky a doktorské studentky), nyní kolegyně Kateřiny Machovcové.

neděle, 11 prosinec 2011 13:54

Jitka Vávrová: Gender a moje praxe

Vvrov_fotoJitka Vávrová: Gender a moje praxe


Téma genderu jsem ve své práci psychoterapeuta dosud plně nereflektovala. Absolvovala jsem několik přednášek na toto téma, ale nevyprovokovaly mne k tomu, abych se s nadhledem zamyslela, jak ovlivňuje mou práci. Impulsem, který mě přiměl se tímto tématem hlouběji zabývat byly až přednášky ve výcviku rodinné terapie a četba doporučené literatury, a tak jsem si toto téma vybrala pro svou seminární práci.

Naděje není očekávání, že něco dobře dopadne, nýbrž očekávání, že to co děláme, dává smysl, lhostejno jak to dopadne. (V. Havel)

Nechci ohřívat svou malou self-marketinkovou polívčičku na smrti Václava Havla, chci se vám sdělit ze svých pocitů, když dovolíte.

Je neděle včera kol. 12 hodin, sedím v autě na cestě do Tanvaldu (v Jizerských horách, kdo nevíte) za svou mamčou, která již 16 měsíců leží v LDN (po novu v CEDRu). Komentáře v rádiu a la: Václav Havel byl…byly pro mě zprvu zprávou z Orwelovy Války světů, tj. ze světa živé fixce. Nevěřil jsem. VH ještě před 10 dny hostil v Praze Dalajlamu, jak by mohl být mrtev? (Později jsem se dověděl, že návštěva Dalajlamy byla pro VH něčím jako vědomým posledním pomazáním duchovním – od přítele.)  VH měl svět za přítele…Čech, podobně jako Gándhí, troufám si říci.

Když pak v průběhu těchto dvou dní sleduji domácí, evropskou a světovou scénu z médií (no také přes den dost pracuji)…náladu mezi českými lidmi, dochází mi: Češi (vláda, organizace, tisk, lidi) jsou zase po 22 letech ve spontánní jednotící náladě, tentokrát způsobené smrtí osoby, jež tu samou náladu (jistě ne sama!) – její zvláštní kvalitu havlovské - obyčejnosti, občanskosti, poctivosti, nezištnosti, hravosti, až lehké erotičnosti, že, a specifické dramatičnosti – spoluvytvarovala též v roce 1989.  Myslím, že Václav Havel svou smrtí (se kterou zdá se do posledka tak docela nepočítal) nepromýšlel nic, tak jako v tomto smyslu plánovitě nezpůsobil nic ani v r. 1989. Jeho smrt byla stejně civilní jako celý jeho život Havla občana (no to už jsou zas pomalu klišé, i když…). Co je to vlastně občan totiž, že…kdo-to-ví???...

Je mi jasné, že mnozí z vás jste prožili rok 1989 již ve věku postpubertálním, a že tedy mnozí z vás můžete se mnou sdílet (či též rozporovat) mé pocity z listopadu 89, když je teď propojuji s pocity přítomné chvíle. Šel jsem z Vyšehradu na Národní, nevěda ještě co se tam semele. Zakotvil jsem tehdy s přítelkyní nedaleko Národní – v rybí restauraci ve Vodičkové (dnes už neexistuje). Netušili jsme co se děje, odjel jsem potom autobusem do Jablonce za rodiči, aby mi z pozdních zpráv ČT došlo, že to teda fakt prasklo. Jsem si jist, že tomu v ten den nikdo nevěřil, protože to je mimo mentální reprezentace. Podobně včera – nikdo zdá se nevěřil, co se stalo. Žili jsme v samozřejmosti nemoci VH, se kterou on bojuje a žije nenápadně nám a s mnohem citlivější pozorností světa. Jako by pro mnohé již zemřel dříve. Ta reakce celé české společnosti je tak spontánní, že snad vypovídá mnohem více o ní než o VH. VH – svou smrtí včera – způsobil, že Češi se v předvánočním čase shánění dárků a dobývání TESK a HYPERNOV , nebývale zastavili. Zastavili chtěně, upřímně. (Ne všichni ovšem, ale to je normální.)

---------------------------------------------------------

Proč to však všechno píšu, kolegyně, kolegové?

Nechtěl jsem se už vracet do historie ISZ, vzniklého v roce 1990. Ale VH a jeho smrt mi teď způsobily, že nějak musím. Původní ISZ, který uvedl systemiku do Čech, vznikl vlastně na základě nálady, která mi nyní až příliš připomíná VH. Když jsem na jaře 1989 - ještě za totáče - poprvé vyjel na západ (byla to moje velká německá cesta, při níž jsem navštívil osm německých institucí rodinné terapie, od Augsburku, Mnichova, přes Bochumi a Stuttgart,  Hamburg až do Berlína), s žalobou prokurátora v Rokycanech jako průvodkou za kolejnicemi: že chci nelegálně opustit ČSSR – setkával jsem se v Německu s nesmírnou laskavostí a účastí, a to prostě všude: Seděl jsem např. na náměstí v Norimberku a něco pojídal. Pár od vedlejšího stolu se ptal, odkud jsem. Když jsem jim řekl, že z Prahy, zahrnuli mě dotazy na Havla a Chartu a jak to vypadá. Trvali na tom, že mi večeři zaplatí…Moji hostitelé v Mnichově na mě marně čekali, měl jsem 3 hodiny zpoždění. (Na druhou stranu, paní Gabrielle Moskau v rodinně terapeutickém institutu v Augsburgu mě považovala za komunistického špióna, měla svoje zkušenosti…nakonec mě uložila na své lůžko v pracovně.)  A takto to pokračovalo dál, ovšem ještě mnohem dál v budoucích letech po obratu (nemám ten výraz něžná revoluce prostě rád, přijde mi nepravdivý).

CHCI ŘÍCT, NÁŠ ISZ (VEDOUCÍ K NYNĚJŠÍMU G-I A ISZ-MC) VZNIKL ZA PODPORY IDEJÍ A CHARAKTERU A KONÁNÍ VÁCLAVA HAVLA. Omlouvám se, že mi to došlo až dnes. ISZ – to bylo zprvu nadšené společenství mě a Ivana Úlehly, s krásnou podporou Lenky Šimkové. Pojily nás nejen myšlenky, rodící se systemický projekt v ČSFR, pojilo nás přátelství – cítili jsme se jako bratři. Nikdy na ta léta tvorby prvotního systemického know-how (1990-1993) nezapomenu, Ivane. Jsem přesvědčen, že tehdy došlo ke krátkému spojení více věcí: naší společně sdílené politické (disentní) identifikace – našeho odborného směřování z expertního a tehdejšího poněkud odborně přihlouplého manželského poradenství – naší inspirace rodinnou terapií a podněty Petra Boše – zájmu zahraničí o věci v ČSSR ještě před listopadem 1989 a ovšem dobrých 5-8 let poté. A v tomto posledním bodě vidím osobu Václava Havla zřetelněji než kdy dříve. Nemyslím, že smrt VH učiní z naší kultury kulturu poctivější, osobnější, civilnější, vtipnější a duchovnější…

…ale někteří (i mladí!) se aspoň zastaví. Vznikl tím totiž ZVLÁŠTNÍ ROZDÍL, u nás nikým nečekaný. Nazval bych to napětím od materiálnosti a spotřebnosti směrem k civilnímu duchovnu v životě, v němž je vše, o čem jsem psal, myslím si. Rozdíl utváří informaci, u některých dokonce vědění, které - zase u některých – může přetrvat..i déle.

Ještě něco: krásný vánoce a mnoho neviditelných každodenních dárků (které dáváte, jako i dostáváte) do vašeho života v r. 2012, vám, milé kolegyně a milí kolegové, přeje Vráťa Strnad.

{text2mod}

strnad

PhDr. Vratislav Strnad

Systemický a psychoanalytický terapeut, 20 let praxe. Lektor, supervizor a kouč. Zakladatel ISZ (1990) a ISZ-MC (2005), prezident České systemické společnosti, supervizor SOFT a AMRP, člen ÖAS a akreditovaný systemický terapeut v Rakousku. Člen odborné rady SOFT. Publikuje doma i v zahraničí. Věnuje se rozvoji systemické metodologie a mezinárodního networku odborné spolupráce.

{/text2mod}

Prekopov

(Přepis stejnojmenné přednášky na konferenci v Sudickém dvoře 2010)

Milí přátelé!

Abychom předešli nedorozuměním, vyslechněte si, prosím definici použití pevného objetí - jak ve smyslu životní formy, tak terapie: pevné objetí (PO) je medium, pod kterým se dva členové rodiny emocionálně konfrontují, aby vyjádřili a vysmířili konflikt, který nelze slovně zpracovat.

K vývoji spirituality v TPO

Představit dnešní spiritualitu v TPO je mi takřka nemožné bez historie jejího vývoje. I její označení mým příjmením patří k vývoji. Aby pod touto terapií nebyly rozuměny všechny ty jiné metody, podobné si jen vnější formou pevného objetí ale zcela odlišné co do etiky, musela jsem ji jako autorka právně zajistit.

Nejsem jediná, která určovala etiku na základě své osobní spirituality. Její kodex je dílo společnosti lidí, kteří vzali pevné objetí jako životní formu a terapii za své. Každý z nich podle své osobnosti a svého vztahu k spiritualitě. Příbuzenství nás těší.

Propojení s transcendentnem mi nebylo už odmalička cizí. Maminka mi říkala, že když sněží, tak to třepou andílci v nebi peřiny, a když zalévají muškáty v nebeských oknech, tak to u nás na zemi prší. A že mám pořád u sebe anděla strážného, který se o mne na každém kroku stará. Bohudík mne pocit spojení s božskými dimensemi dodnes neopustil. I když jsem se někdy hrozila, že On snad ode mne odvrátil svou tvář, nezmizel mi. Když jsem ale musela převzít TPO, tehdy pod pojmem „holding“, byla spiritualita to poslední, o co bych se starala. Ba naopak: spíš jsem rouhavě soptila, proč se mám zabývat věcí, která mi je proti mysli. Utekla jsem z vlasti, tehdy obsazené sovětskými tanky, kvůli svobodě a ne abych někoho pevně držela. Plna nechuti a napjatá sebepřemáháním jsem neviděla, ač jsem měla oči k vidění a neslyšela, ač jsem měla uši k slyšení. Proto jsem nebyla ve stavu za čerstva vnímat výskyt „tzv. náhody“, která se mi stala. (Světoznámý fyzik Hans-Peter Dürr nazývá tyto materielně nepostižitelné fenomény, řekněme malé zázraky, „wirks“ nebo „Passierchen“). Rozpoznala jsem ji až v souvislosti s řadou jiných podivuhodných znamení, která se během času nakupila právě k onomu tématu. Nezbylo mi, než je číst jako pověření k dílu. Dnes nemluvím o náhodách, ale o působení nebeského managementu, který nás inspiruje, spojuje, chrání na cestách, pobízí radostně dál a dává k tomu přemíru síly. Jak jinak může tento mystický management s námi korespondovat, když mezi námi nefungují SMS a maily, než zprostředkovat konkrétní zážitek? Pro krátkost času popíšu jen ten první, který u mne nastartoval začlenění do pohybu pevného objetí: Nejrozsáhlejší kazuistiku jsem uveřejnila o mém autistickém pacientovi Robertovi, synu ovocnářské rodiny v Lindau. Správnost terapeutického postupu jsem dokládala poukazem na rady Niko Tinbergena, laureáta Nobelovy ceny za výzkum instinktu. Znala jsem ho jen z literatury. Právě v ten týden, kdy jsem o něm ve Stuttgartu dělala přednášku, přijel tento profesor z Oxfordu do Lindau, aby zde na kongresu laureátů Nobelových cen referoval o svém novém poznání – o  účinnosti metody  M. Welchové (USA) „holding“. Aniž by mne o tom zpravili, vyhledali ho Robertovi rodiče a poprosili ho o praktické zavedení této pomoci. A tak se Robertovi dostalo opakované jedinečnosti. Byl jediné dítě, u kterého s jeho matkou manželé Tinbergenovi prakticky zavedli pevné objetí. Stalo se tak tedy za mými zády. Aniž bych to chtěla, ba přesto že jsem to nechtěla, strhlo mne to do víru věcí. Až pod zpětným pohledem jsem rozeznávala tu úžasnou souběžnost jevu (mystikové mluví o paralelitě a duplicitě fenoménu). Vezmu-li do úvahy tisíce kazuistik z mé strany a z Tinbergenovy strany tisíce ne-li miliony potřebných dětí, z nichž se uděje výběr směřující na Roberta a otevírající cestu přes terapii k novému vědomí společnosti pro bezpodmínečnou lásku v rodinách, jaká je tu pravděpodobnost? Rovná se nejméně možnosti hlavní výhry v jackpotu sazky.

Následovaly dlouhé roky diskusí pro a proti, skepse, zkoušení a přezkušování, na vědeckých půdách i v praxi. Na spiritualitu jsem vlastně ani nemyslela. Spíš jsem hledala rozumové logické zdůvodnění pro oprávnění TPO u biologů a antropologů. Až s vlastními zkušenostmi pevného objímání v emocionálních krizích se otvírala logika srdce. (Žasnu v radostném úžasu nad nejnovějšími objevy výzkumu mozku, které dokládají, že největší poznání pronikají nejprve limbickým systémem než jsou pochopena čelními laloky. Někteří mluví také o „božském jádru“ přes něž se převtěluje duše do těla.) Nejdřív to bylo probuzení autistických dětí do radosti ze vzájemného zrcadlení a z laskání. Od rodičů postižených dětí jsem se učila, co je proměna lásky s výhradami do lásky bezvýhradné. Láska, která posléze  nežádá nic než lásku. Dali mi víc než univerzita. A hle! – totéž rozpoznal František z Assisi. Zaslechl varovné zvonění malomocných, vyhoštěných nadosmrti za zdi města. aby nikoho nenakazili. Rozum mu kázal vyhnout se. V srdci ale pocítil jasnozřivé vnuknutí, vzít prvního malomocného přes jeho odpor do náruče a dát mu v pevném objetí pocítit proměnu protivenství do sladkosti lásky. Jednu z nejvýznamnějších sebezkušeností, která rozhodla o mém pochopení pravého smyslu pevného

objetí, jsem zažila s mým manželem Valentinem. Když jsem jednou byla vysoce nažhavená adrenalinem proti němu, zlá na něho i na sebe, vzal mne do náruče s tím, že mne bude tak dlouho držet, až se vykřičím a až mi bude zase dobře. Tu jsem pochopila, co chápe každé miminko v mámině trpělivé a vytrvalé náruči: že jsem přijatá a milovaná i když jsem zlá a tolik lásky si nezasloužím. Často jsem dotazována, jestli přijetí žáků do terapeutického výcviku rozhoduji na základě jejich religiozity a jestli se vůbec ptám, zda věří v Boha. Moje odpověď je jednoznačné Ne.Ve smyslu spirituality je pro mne rozhodující jedině to, zda je ten člověk ochoten nasadit svoje nejlepší síly pro posílení bezvýhradné lásky klienta jak k jeho bližním v rodině, tak k sobě samému. „Bůh je láska. A kdo zůstává v lásce, v Bohu zůstává a Bůh v něm.“ (1 J 4,16) I ateista, který je naplněn takovou láskou, zažívá božskou spiritualitu, aniž by si jí byl vědom. Ve společenství terapeutů pevným objetím nebylo dosud nikdy třeba diskutovat o existenci Boha a ještě nikdy nedošlo k rozporům kvůli náboženským rozdílům. A také jsem se dosud nedověděla, že by zástupci některého náboženství, z jeho zorného úhlu, měli výhrady proti pevnému objetí. I buddhistům se líbíme, jen právo vyjádřit zlost a vztek je pro ně nepřístojné.

Na závěr uvedených případů duchovního souznění v dimenzi srdce uvádím příběh o mém prvním setkání se Zdeňkem Matějčkem. Do té doby jsem tohoto otcovského profesora, věhlasného znalce pedagogické psychologie, znala jen z literatury. Setkání uspořádal Jaroslav Šturma, můj nejvěrnější zástupce, aby mi po sametové revoluci otevřel dveře do vlasti konferencí o TPO na půdě UK. (Pro krátkost času se jen letmo zmiňuji, že za souhrou s ním je slyšet celý koncert těch tzv. náhod.) Plná aula. Zdeněk Matějček sedí v první řadě a naslouchá mému vyprávění o praxi TPO. „To je dobré!“ hlaholí profesor tak zvučně, že to nikdo nepřeslechne. „Někdy je to ale proti vůli dítěte,“ odvětím. „Vím to,“ on nato. „Archaický obraz pevného objetí je boj Jakuba s andělem s jeho větou: nepustím tě dřív než mi požehnáš,“ doplňuji zkratkou moje informace. A on odpovídá; „ Ano. Donesu ještě dnes Starý zákon a přečtu to.“

A to bylo požehnání, které jsme my dva s Jaroslavem, oba katolíci, dostali od zbožného Českého Bratra Zdeňka. Církevní příslušnost byla zde úplně vedlejší. V popředí svítilo vědomí společné pravdy, že vpůli konfliktu nesmí ti dva jít od sebe pryč dříve, než se v těsné blízkosti od srdce k srdci konfrontovali a smířili.

Až když jsem pochopila, že jediným smyslem pevného objetí, ať už jako důležité součásti životní formy nebo terapie, je láska v té prapodobě a nekonečnu, jak ji stvořil pro nás lidi Bůh, byla jsem ve spiritualitě zase doma. S důvěrou a odevzdáním dítěte spoléhám na to, co mi přichází vstříc a dělám to. Už to pravda nejsou muškáty v nebeských oknech, ale celý nebeský management.

Moje naivní představa je, že ti tam nahoře stejně jako ti dole mají právě plné ruky práce s touto digitalizovanou planetou, na níž se rozpadá láska v rodinách a tím i lidskost. Jsem při tom a sloužím.

Tato prostá, neochvějná (doufám!) jistota není tak dávná. Potřebovala jsem k ní dlouho. Vy zde, milí účastníci symposia, jste vůbec první, kteří to slyšíte.

Děkuji Vám za vstřícnost.

# # #

Principy spirituality v TPO

Mnohé bylo právě řečeno. Vždyť vývoj byl pohybován principielními otázkami. A chci-li zde kvůli přehlednosti nejzákladnější principy utřídit a to jen krátce, jsem si těžkosti úkolu vědoma. Ty principy jsou totiž vzájemně mezi sebou a každý v sobě samém tak prolnuty a působí životně jen v celostnosti, že každé analytické rozkouskování jde na úkor jejich hodnotě. Připomínám zde známou poučku holistické filosofie, že fuga J.S. Bacha je víc než součet jejích jednotlivých tónů. Jako kuchařka řeknu, že upečený koláč je víc než popis jednotlivých přísad: zde mouka, zde máslo, zde 5 žloutků... Prosím tedy posluchače a čtenáře o toleranci.

 

Polarita

platí od počátku vesmíru jako tok všech energií mezi dvěma protiklady. V ní jsou zakotveny všechny astronomické, biologické, psychologické, rodinné systemické aj. zákonitosti. Bez ní nemůže padnout semeno shora dolů a klíčit zdola nahoru. Dítě vznikne jen ze spojení těch dvou – muže a ženy. Nejdřív je jako malé spjato s rodiči (příp. jen s matkou) a až je velké, odpoutá se a zakládá novou generaci. Dodržení jednoznačnosti každého z těch dvou pólů a transformace negativního pólu do pozitivního řešení je pro orientaci v hodnotách a pro vědomí hranic nezbytné. Především se to týká výchovy. „Ano je Ano a Ne je Ne“. Všechno mezi tím jako „možná že jo, možná že ne“ je špatné. A na jiném místě v Písmu praví Hospodin: „.., proto žes nebyl ani studený ani teplý ale vlažný...vyvrhnu tě z vlastních úst.“ Jsou –li oba póly zamlženy, ani ryba ani rak, jsou-li vyňaty z provozu, nemůže energie proudit. „Ne“ musí ve výchově být. Ale daleko víc místa musí dostat „Ano !“, radostné potvrzení a pochvala. Pod stejnou logikou musí člověk mít hlad, aby hledal potravu a těšil se ze sytosti. Horolezec musí mít strach ze zřícení, aby se řádně zajistil a měl radost ze své statečnosti při zdolání hory. Přes krize k šancím. Platí to pro všechny konflikty, i ty v mezilidských vztazích. Nosné síly k pozitivnímu řešení jsou víra, naděje a láska. Nový Zákon poukazuje na další dimensi v polaritě lásky, na rovnováhu mezi láskou k sobě a láskou k bližnímu. „Miluj bližního svého jako sebe samého!“ Ne méně a ne více. Bez jednoho pólu z těch dvou není to pravá láska. Jen když miluješ sebe sama právě tak jako bližního a to bezvýhradně, žiješ ve svobodě. (“ Miluj a čiň co chceš!“Augustus Aurelius)

To je hlavní úkol pro TPO.

 

Láska a péče o ni

Podle stvořitelských plánů žije ještě většina pozemšťanů. Jsou to ty tzv. primitivní národy. Žijí podle svých instinktů v souhlasu s přírodou. Se vším všudy, co polarita dává, samozřejmě i s katastrofami. Že jejich původní výbava, co do zajištění toku lásky, je geniální, rozeznáváme až v důsledku jejích ztrát. Jen jeden obraz ke srovnání: osamocený člověk v dnešním technokratickém světě komunikuje raději s počítačem než s lidmi. Jsme si ještě jaksi vědomi, že láska má proudit mezi Já a Ty a že bychom ji měli žít nejen v „dobrých, ale i ve zlých časech“ a vždy se usmířit. Ale nevíme jak na to. Už po dlouhé generace totiž postrádáme kořeny, jichž jsme se nevědomky, oslněni technickou všemohoucností, vzdali. Není to mýtos. Dnešní nálezy neurobiologie to bohudík dokazují. Je na nás, abychom se znovu zakořenili. To neznamená, že počítače hodíme do stoupy a odstěhujeme se do džungle. Užívejme techniku dál, ale ovládejme ji, místo aby ona ovládala nás. Uvědomme si, jakou výbavu nám danou jsme zanedbali tím, že jsme celá staletípřekrmovali až do hypertrofie rozum ve velkém mozku, dynamiku té podkorové části ale opomíjeli.

V podkoří mozku máme hormonálně podmíněné instinkty, společné nám se všemi zvířaty. Slouží nám jednak k lásce (páření), jednak k boji. V případě boje pudí nás adrenalin pouze k dvěma reakcím; k útoku a k útěku. Aby se člověk učil být jiný než zvíře, má se učit ovládat rozumem svá pudová nutkání. K tomu dostal člověk biologickou příslušnost k druhu primátu. Dokud mláďátko ještě tolik rozumu samo nemá, v době růstu mozkových spojení, učí se tlumit své pudy pod ochranou nosící matky. U lidí má tato „výuka srdce“ trvat až do odeznění období prvního vzdoru. Současně se učí dítě empatii jako bezpodmínečné bázi pro lásku. Aby se ji učilo všemi smysly, hlavně tváří v tvář, přichází lidské mládě jako nedonošenec (asi o 8 měsíců dříve, měřeno na životaschopnosti jiných savců), který hned po porodu na srdci matky pokračuje v symbiotickém spojení s ní. Zde se odehrává nepřetržité vzájemné zrcadlení. Je nevědomé, samovolné, aktivované tímtéž oxytocinem, který podporoval už kontrakce a působí na laktaci. (Zrcadlící neurony, sídlící v mezimozku, byly teprve nedávno objeveny italskými výzkumníky.)

Důsledky této bazální ztráty jsou citelné. Člověk narozený v technokratické společnosti, odstřižený od instinktu, postrádá toto včasné formování životních sil na srdci svých bližních a proto se mu stává, že je svým hormonům a primitivním pudům vydán na pospas a jedná na úrovni zvířete. Útočí, nebo utíká. Nejčastěji oboje. Tak se rozpadají manželské svazky. Dětem chybí rodina. Kde jinde ale se mohou učit lásce? Existenční krize člověka narůstá. A jeho rozumářství mu nepomůže, ba naopak ho svádí do dalších slepých uliček.

V TPO  a v nově založené „Škole lásky v rodině“ ve smyslu prevence sloužíme novému zakořenění rodin do nám daných zákonitostí. Budíme vědomí pro biologickou výbavu, kterou dostal člověk do vínku, aby byl člověkem, a rozněcujeme motivaci realizovat ji v činech. Staré čínské přísloví praví, že „je lépe zapálit svíčku, než hořekovat nad tmou“.

 

Cesta celostnosti k plnosti

Abychom s volným srdcem bez revolučního vzdoru vykročili, je především třeba smíření s vlastními rodiči. Po generace už, bez zlého úmyslu, nevědomky nám zůstali něco podstatného dlužni, často zmýleni pseudovědou. Sami ale byli odcizením postiženi a nemohli dát dál něco, co sami nedostali. Když je milujeme, přinejmenším ctíme, přes všechny jejich chyby, můžeme i sebe milovat a ctít, i když se dopouštíme chyb (4.přikázání). Dospělým dětem se podaří smíření s vlastními rodiči nejúčinněji, když se podívají s porozuměním na jejich těžké dětství. (1.dopis Sv.Pavla na Korintské). Smíření s vlastními rodiči  nás činí svobodnými pro vlastní cestu k novému životnímu slohu: k rodině bez tělesných trestů a bez trestů odnětím lásky - neboť tyto tresty zamezují empatickou konfrontaci tváří v tvář; k rodině, kde se všechna emoční zranění konfrontují pod očním kontaktem tak dlouho, až se zase obnoví bezpodmínečná láska. („Budu tě milovat, i když to znovu uděláš. Jen máš vědět, jakou mám o tebe starost, jak mne to bolí.“ „Chci  tě milovat, i když mi to přijde zatěžko.“) Vychovávat má láska a radost a ne strach z trestu.

Principem celostnosti jsou prodchnuty všechny terapeutické a pedagogické teze a postupy, např.

#  vnímání jednoty těla, duše a ducha na vývojové cestě člověka a ohled na jeho začlenění do vztahu a jiných vnějších podmínek

#  přesvědčení o multifaktorialitě v zapříčinění poruch a rovněž léčebných cest

#  zásada, že nestačí ošetřit symptom u jedince, ale je třeba najít příčiny a ošetřit celou rodinu

#  úcta k osudům všech živých i mrtvých v systému rodiny včetně černých ovcí

#  jistota, že výchovná pravidla musí dodržet všichni členové rodiny a že vzor pro to musí dát rodiče dětem

Ve spektru celostnosti probleskuje a svítí princip trojice. Mám na mysli nejen ve Sv.Trojici Otce, Syna a Ducha svatého, ale rodinu s otcem, matkou  a dítětem, jako i potřebnou rodinu, pomocníka a jeho supervizora. Až ve třech vzniká společenství. Ve třech ale jsme také tehdy, když se setkáme ve dvou ve jménu Páně. „Když  se dva setkáte ve jménu mém, jsem s Vámi.“

Jiřina Prekopová

úterý, 13 září 2011 20:34

Mašková Andrea: Co je hiporehabilitace?

Hiporehabilitace je komplexní multidisciplinární rehabilitační metoda využívající koně pro léčebné účely. Tato léčebná metoda vznikla v 60.letech 20.století, v Čechách se začala rozvíjet v 80.letech a jejím průkopníkem byla MUDr. Lia Frantalová z Dětské Hamzovy léčebny Luže-Košumberk.

Hiporehabilitace zahrnuje 3 směry:

  1. Hipoterapie HT - rehabilitační metoda pro pohybově postižené, která využívá hlavně tělesné faktory mechanismu účinku jízdy na koni.
  2. a) Psychoterapie pomocí koní PPK - využívá hlavně psychických vlastností koně a ten je zařazen do terapeutického procesu jako koterapeut.

b) Aktivity s využitím koní AVK - používají se v oblasti sociální a pedagogické

  1. Sportovní ježdění hendikepovaných - pohybově i duševně hendikepovaní sportovci trénují jízdu na koni a účastní se různých závodů (sem patří např. paravoltiž, paradrezura, parawestern)

O co jde při hipoterapii?

...která je doménou rehabilitačních lékařů a fyzioterapeutů, využívá specifický pohyb koně - to je trojí pohyb hřbetu koně (zepředu dozadu, zboku na bok, nahoru dolů). Tento složitý pohyb se střídá v 16 kombinacích podle toho, kterou nohou kůň vykročí (toto za minutu obnáší 110 impulsů). Pohyb koně si vynucuje pohybovou kompenzaci ze strany jezdce. Každé vychýlení hřbetu koně vyvolá celou serii posturálních reflexů, nutných k udržení rovnováhy jezdce. Dochází k facilitaci senzomotorické integrace, koordinaci pohybu, narušování patologických pohybových stereotypů. Pro tělesně postiženého toto představuje vlastní specifickou rehabilitaci. Trup diparetika je vystaven účinku pohybu koňského hřbetu, který vyvolává v trupu stejné pochody jako fyziologický pohyb zdravých dolních končetin při chůzi - to je základ hiporehabilitace a její specifikum, které žádná jiná metoda nemůže diparetikovi poskytnout. Fyziologická chůze koně také rehabilituje patologickou chůzi člověka.

Hiporehabilitace využívá i tělesné teploty koně, což je významný relaxační faktor pro ztuhlé svalstvo u tělesně postižených. Uvolnění svalů jde ruku v ruce s uvolněním duševním, což lze využívat také při psychoterapeutickém ježdění jako obdobu autogenního tréninku.

O co jde při psychoterapii pomocí koní?

Kontakt 

Pacienti často navážou snáze kontakt se zvířetem než s člověkem a tento kontakt je spíš neverbální než verbální. Kůň se pak stává prostředníkem mezi pacientem a terapeutem. Cílem je vytváření kontaktu pacient-terapeut.makov1

Komunikace 

Kůň se stává prostředníkem mezi pacientem a terapeutem také při rozvoji vzájemné komunikace. Komunikace se rozvíjí i ve skupině mezi pacienty navzájem.

Vztah 

Vytvářením kontaktu mezi pacientem a terapeutem, rozvíjením jejich vzájemné komunikace a prostřednictvím vztahu pacienta ke zvířeti se může vytvářet vztah pacienta a terapeuta, a tak se mohou otevřít dveře k další psychoterapeutické spolupráci. Důležitá je bezpečná atmosféra stáje podporující odstranění úzkosti a nedůvěry.

Motivace 

Velké, živé, impozantní zvíře je silným motivačním činitelem pro spolupráci pacienta s terapeutem a pro vzájemnou spolupráci ve skupině. Prostřednictvím koně často naváže terapeut spolupráci s dosud nespolupracujícím pacientem. Zlepšují se také volní vlastnosti pacientů.

Pozornost 

Při intenzivním kontaktu s koněm je pacient nucen k soustředění pozornosti, je velmi emočně angažován, jeho chování je neustále konfrontováno s jednoznačnými a okamžitými reakcemi koně. V takové situaci se často "ztratí" problémový příznak (např.bolesti hlavy, koktavost, úzkost, stereotypní stesky atd.), protože pozornost je upřena na práci s koněm. Tuto "ztrátu" lze pak reflektovat a hledat možnosti, kdy by ke ztrátě mohlo docházet také v jiných situacích v běžném životě.

Emotivita 

Při psychoterapeutickém ježdění dochází k významnému oživení emotivity u většiny pacientů, kteří mají emotivitu plošší nebo jsou laděni subdepresivně. Kůň také díky své emoční neutralitě, nezaujatosti a nepřítomnosti předsudků umožňuje člověku získat emočně korektivní zkušenost. Důležitou roli hraje strach a jeho překonávání při práci s koněm, čímž se podporuje zvyšování sebehodnocení pacienta a získávání pocitu jeho vlastní kompetence.

makov3Chování 

Při psychoterapii pomocí koní lze pracovat na změně nepřiměřeně submisivního nebo naopak nepřiměřeně agresivního chování. Díky práci prostřednictvím koně se terapeut snadno vyvaruje kritiky pacientova neadekvátního chování, protože kůň nekritizuje, ale má své jasné potřeby. Využívají se techniky, které vyžadující dominantní nebo naopak podřídivý projev ze strany pacienta. Pacient pak může reflektovat svou zkušenost se vztahem ke koni a práci s koněm, může objevovat své skryté rezervy či alternativy chování. Svým stabilním jednáním kůň usměrňuje nepřiměřené jednání pacienta. Toho se využívá např. u dětí s poruchami chování. Pokud si dítě přinese "zlobení" do stáje, nemůže lekce proběhnout, protože kůň to jednoduše nedovolí.

Nácvik kognitivních funkcí 

Učením součástí jezdecké výstroje, opakováním různých informací o koních se nenásilně trénují kognitivní funkce.

Zlepšení kvality komplexní léčebné péče 

Možnost přicházet pravidelně ke koním do stáje a účastnit se psychoterapie pomocí koní představuje pro hospitalizované psychiatrické pacienty významné zlepšení celkové kvality komplexní léčebné péče.

O co jde ve vztahu kůň - člověk?

makov 4

Člověk si musí uvědomit, co chce, musí být sebejistý a důsledný, musí dostat pod kontrolu svůj strach a převzít odpovědnost, jestliže chce, aby jej kůň následoval a respektoval. Pokud se k tomu dopracuje, může dospět i k sebereflexi vlastní schopnosti mít moc nad svým jednáním, myšlením, emocemi a také životem. V přímém a intenzivním kontaktu může kůň pomoci člověku hledat alternativní příběh jeho života. Práce a vztah s koněm je velmi inspirativní, rozvíjí kreativitu a napomáhá sebepoznání.

Nabízí se otázka, proč právě kůň je tak vhodným zvířetem pro terapeutickou spolupráci (a to samozřejmě v různých psychoterapeutických přístupech).

Významnou roli hraje velikost a mohutnost koně několikanásobně převyšující člověka a ušlechtilý zjev koně. V přímém kontaktu nelze koně ignorovat, musíte ho brát vážně a jste nuceni se nějak projevit.

Kůň volně žijící v přírodě nezbytně potřebuje ke svému přežití neuvěřitelně citlivou senzorickou výbavu, protože jeho primárním přirozeným chováním je útěk od nebezpečí. Kůň je zvíře na útěku. Díky svým vyvinutým smyslům je schopen vnímat podprahové signály, které člověku běžně unikají. Informace o tom, jak se cítíme, vyjadřujeme ne zcela vědomě neverbální komunikací - tedy způsobem pohybu a postoje, napětím svalstva, intenzitou a intonací hlasu, chvěním hlasu, artikulací atd. Kůň tyto naše nevědomé signály velmi dobře vnímá a okamžitě na ně reaguje. Můžeme si být téměř jistí, že jej v tomto směru neoklameme.

makov5Kůň je stádové zvíře a je pro něj přirozená hierarchie vztahů ve stádu, kterému velí jedna dominantní klisna. Dorozumívání mezi jednotlivými členy ve stádě probíhá na neverbální úrovni se zcela jednoznačnými významy. V posledních letech se rozvíjí zajímavý přístup přirozeného kontaktu s koněm nazvaný horsemanship, který vychází z dlouholetého podrobného zkoumání a pozorování chování volně žijících koní. Při tomto přístupu pracuje člověk s koněm převážně ze země a snaží se získat postavení dominantní klisny prostřednictvím jasné neverbální komunikace odvozené z přirozených podmínek stáda. Výsledkem může být spokojený kůň, který pro člověka pracuje, protože chce a nikoli proto, že musí. Horsemanship se s velkým přínosem používá v psychoterapii pomocí koní.

Předpokladem úspěchu psychoterapie pomocí koní je bezpečná atmosféra stáje, zkušený a zručný terapeut, který ví, co dělá a kam směřuje, speciálně trénovaný a zkušený kůň, kterého tento druh práce baví, a pacient, který dá této dvojici svou důvěru.

{text2mod}

MUDr. Andrea Mašková

Autorka pracujev Psychiatrické Léčebně Havlíčkův Brod od r. 1995 jako lékařka-psychiatrička, je garantujícím psychiatrem pro středisko PIRUETA a zakladatelkou Nadačního fondu pro hipoterapii v Psychiatrické léčebně Havlíčkův Brod. {/text2mod}

Vážené a milé kolegyně, vážení a milí kolegové

dovolte mi, abych dnešní Den RT začal prvním příběhem své terapeutické praxe. Protože jsem měl díky 21.srpnu 1968 problémy a nemohl proto studovat žurnalistiku, jak jsem si přál, nastoupil jsem do funkce pomocného vychovatele v pasťáku – pardon: v Dětském výchovném ústavu (DVÚ) - v Horním Maršově. Byl to DVÚ pro zlobivé chlapce.

čtvrtek, 06 říjen 2011 13:21

Rodinná terapie v Českém Krumlově

PRACOVIŠTĚ SE PŘEDSTAVUJÍ

Středisko výchovné péče Spirála (SVP) Český Krumlov

bylo zřízeno MŠMT jako samostatné ambulantní pracoviště v roce 1997. V roce 2001 bylo středisko sloučeno s Diagnostickým Ústavem Homole, České Budějovice.

Je určeno pro děti a mládež s rizikem poruch chování nebo již rozvinutou poruchou chování. Dále spolupracujeme se všemi subjekty podílejícími se na výchově klienta (zákonní zástupci, učitelé, ostatní členové širší rodiny, SPOD a další odborníci, instituce, neziskovky..).

pondělí, 10 říjen 2011 08:13

Hana Hašková -Bezdětnost

Haskova_HanaHana Hašková: Bezdětnost perspektivou sociologického výzkumu

Nízká plodnost a prodlužování období bezdětnosti mezi mladými lidmi, tzv. odkládání rodičovství, se staly od 90. let 20. století v české společnosti široce diskutovanými tématy. Česká republika se v průběhu několika málo let zařadila mezi státy s nejnižší plodností na světě.

I přes rychlý růst porodnosti v české společnosti od konce 90. let 20. století z důvodu reprodukce babyboomových generací, které se narodily v 70. letech 20. století, v evropském srovnání zůstává plodnost v České republice na nízké úrovni.
pondělí, 10 říjen 2011 18:51

Jiří Zajíc: NIDM

Jiří Zajíc: NIDM. Kdo jsme. Kam patříme. Naše vize a poslání.

Pro nás Čechy je typické, že rozlišujeme mezi výchovou, která je zaměřena na utváření postojů a charakteru člověka, a vzděláváním, při kterém se hlavně rozvíjí intelekt a paměť. Docela nenásilně je možno za tím vidět mateřský přístup (chování) i otcovský (proces, který míří vzhůru k velkým cílům a úkolům). Už z toho je vidět, že pro celistvou formaci člověka je potřeba obojího: výchovy i vzdělání.

Naší ambicí je stát se českým národním centrem neformálního vzdělávání